søndag 19. juni 2011

En stjerne i natten - søt sommerlektyre

Tittel: En stjerne i natten
Originaltittel: The brightest star in the sky
Forfatter: Marian Keyes
Oversetter: Linda Marie Vikaune
Cappelen damm forlag, 2011
Første gang utgitt 2009
Antall sider: 606

Noen ganger trenger man bare noe lett å lese. Koble av fra verden. Maryan Keyes er en kjent forfatter som ofte blir plassert i den såkalte "chic-lit"-sjangeren. Det er en sjanger som kan bli sett ned på, men samtidig blir sjangeren lest av mange millioner damer verden rundt.

Jeg har kosa meg i ei hel uke med denne søte, sjarmerende og litt overraskende historien. Dette kan være ei flott bok til late sommerdager!

Handlingen:
I jeg-person følger vi et slags usynlig vesen eller ånd som er på tur inn i leilighetsbygningen Star street 66 i Dublin. Hvorfor denne ånden er der får vi ikke vite, men den besøker tre leiligheter, og de menneskene som bor der blir vi bedre kjent med. I løpet av et par måneder vil skjebnen styre ting i huset, og da kan alt skje. I ei leilighet bor snart 40 år gamle Katie som er kjæreste med den arbeidsnarkomane Conall. Det hjelper ikke på forholdet at han aldri er tilstede og skuffer henne gang på gang mens han reiser verden rundt på forretningsreiser mens hun lurer på om det er verdt å satse på denne mannen. I en annen leilighet bor den noenogåtti år gamle Jemima som i smug jobber som spåkone. Hennes fostersønn Fionn kommer til byen og ender opp med å forelske seg i nesten alle jentene han ser. I den tredje leiligheten bor lille og rappkjeftede Lydia sammen med to polske menn. De hater hverandre. Til slutt er det Matt og Maeve som bor sammen. De hadde den perfekte bryllupsreisen, men i dag tre år senere er sexlivet totalt fraværende, og det som først ser ut til å være vitaminpiller som de tar daglig, er egentlig antidepressiva. Hva har skjedd?

Sommerlektyre:
Siden jeg ikke har lest noen andre bøker av Keyes, så kan jeg ikke vurdere om dette er en av de bedre bøkene hennes. Men jeg koset meg med en lett, lekende og humoristisk skrivestil. Det var en perfekt avslapping i sommervarmen her i nord. Karakterene i boka er varierte og interessante personer med svært ulike måter å møte kjærligheten på. Ja, for i tilfelle du ikke har fått det med deg, så er dette ei bok om kjærlighet i mange fasonger og varianter. Kjærlighet, forviklinger, intriger, tilfeldigheter, oppbrudd og smerte.... og en aldri så liten anelse av skjebne.

Altså, dette er ikke en fantastisk bok som bergtok meg.... men rett og slett en underholdende og søt historie jeg koset meg med.

... også merker jeg at jeg liker veldig godt bøker fra Irland... det er noe spesielt med humoren der, og den direkte måten å være på som sjarmerer meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails